Amikor kígyó őrzi a vízmérőt…
Elrozsdásodott létra, befalazott vízmérő, leolvasóra eső kutya és felriasztott kígyó - nem állíthatjuk, hogy szakembereinek unalmas lenne a munkája... A vízmérők leolvasása a számlák alapja, ezért a vízmérőaknák és a beltéri mérőhelyek környezetének kialakítását szigorú szabályok határozzák meg. Ennek ellenére sok ettől eltérő esettel találkoznak társaságunk munkatársai. lőfordul például, hogy a több méter mély aknába nem építenek be létrát, máshol a meglévő, de elrozsdásodott lépővas tört el a lefelé igyekvő szakember alatt. A vízmérőt gyakran nagy kupac szemét, építési törmelék rejti, és akad olyan tulajdonos is, aki a mérőhelyet zöldségek téli tárolására, répa és krumpli veremként használja. Szintén megnehezíti a leolvasást, ha az (egyébként száraznak előírt) aknában víz vagy szennyes lé áll.
Siklóval például rendszeresen találkoznak, sorolta a több mint húsz éve dolgozó leolvasó, aki már meg sem lepődik, ha békát talál a mérőaknában, a kétéltűek ugyanis kifejezetten szeretnek a mérőn ücsörögni. A rendezetlen terep mellett a túlzott beépítés is problémás: a térkővel szépen leburkolt, vagy lépcsőráépítéssel „elbarikádozott" mérőaknához egyáltalán nem férnek hozzá munkatársaink.
Nemcsak a kertes házaknál adódhatnak figyelmetlenségből vagy hanyagságból problémák. Néha csak a burkoló túlbuzgó, a leolvasók gyakran látnak a pécsi társasházakban körbefalazott vagy becsempézett vízórát. Ha a számlap látszik, az adatokat rögzíteni tudják, de ha cserélni kell, a szerkezetet ki kell majd bontani a falból...
Ugyancsak a panelek sajátossága, hogy a helytakarékosságot szem előtt tartva függőleges vezetékszakaszra építik be a vízmérőt. A vízszintes beépítésre tervezett mérők működését azonban ez befolyásolhatja, ezzel ugyanis romlik a főmérőhöz viszonyított pontossága. Ha egy társasházban több ilyen mérő is van, az az elszámolásnál már jelentős különbözetet okozhat.
A szabályok egyértelműek: a vízmérőakna megfelelő kialakítása és rendben tartása az ingatlan tulajdonosának felelőssége, a leolvasás sikeressége pedig az ügyfél és a szolgáltató közös érdeke. Társaságunk munkatársai ezért a tapasztalt hiányosságokat előbb rögzítik, majd egy helyszíni szemlén a tulajdonosoknak javaslatot tesznek a helyzet megoldására. (Ha az ügyfél nem javít a körülményeken, végső esetben akár a szolgáltatást is korlátozható, az esetek azonban általában előbb megoldódnak.) A társasházi mérők beépítésénél, mellékmérő-cseréknél pedig az elkövetkezőkben még hangsúlyosabban hívjuk fel az ügyfelek, közös képviselők figyelmét a szakszerű mérőhely kialakításának fontosságára.